Fra et af mine alt for få leverandørbesøg i Sri Lanka: Trucken med krydderier klappes afsted

Vidste du, at Iben Büchert er kvinden bag det anerkendte krydderibrand Mill & Mortar, der sætter ekstra krydderi på tilværelsen for madentusiaster i hele verden?

Vi har fanget hende til et miniinterview:

Hvordan fik du ideen?
”Jeg så bare en mulighed i markedet”

Hvad var det allerførste afgørende skridt?
”Det allerførste, afgørende skridt? Det kan jeg ikke huske… Der var mange små skridt på vejen, frem og tilbage, til siden og tilbage igen. Skal jeg nævne én beslutning, som var afgørende på det tidspunkt, så er det, da jeg tog beslutningen om at jeg ikke skulle teame op med en partner, men skulle skabe Mill & Mortar alene. Det er en hård beslutning og erkendelse, men også en beslutning, jeg er rigtig glad for i dag.”

Hvad er du allermest stolt af?
”Der er rigtig mange ting, som vi kan være stolte af. Jeg er nok ikke så god til at stoppe op og fryde mig over de mange gode ting, der sker for os. Men jeg er ret stolt af mine kolleger, som går gennem ild og vand for mig og for firmaet.”

Hvad er den største fejltagelse, du har begået?
”Jeg laver fejl hele tiden, store og små. Det vigtigste (og nogle gange sværeste) for mig er at indrømme at man har taget fejl, sige undskyld hvis det er det, der skal til og så komme videre med at rette fejlen.

Nogle af de mere alvorlige fejl, jeg har lavet, er helt klart fejlrekrutteringer. De kan koste virkelig dyrt, når man er en lille virksomhed. Den har jeg lavet nogle stykker af.”

Hvad lærte du?
”Jeg tror, at statistikken siger 25% af alle rekrutteringer i erhvervslivet kan klassificeres som en fejlrekruttering, har jeg læst et eller andet sted. Så det er desværre meget svært at undgå fejlrekrutteringer, uanset hvor grundig man er i processen. Og du ved faktisk aldrig om du har den rette person, før de er startet og i gang. Jeg har en tendens til at lade folk løbe med boldene selv, men jeg har lært at jeg skal være ret tæt på nye rekrutteringer for at sikre, at de bliver på den bane, vi har kridtet op og at der skal følges tæt op.”

Mill & Mortar’s ikoniske dåse: Var dig for kopier!

Hvad har netværk og relationer gjort for dig i din business?
”Jeg har faktisk altid skyet alt, hvad der hedder netværk, for der er alt for meget snik snak og for lidt, hvor man virkelig hjælper hinanden.  Og man tror det er løgn, men jeg er faktisk ikke godt tilpas, når jeg træder ind i et rum fyldt med mennesker, der ”netværker”. Men for snart 4 år siden kom jeg med i en lille og tæt netværksgruppe af ejerledere af fødevarevirksomheder. Der sparrer vi meget konkret om vores virksomheder og det har jeg stort udbytte af. Mit mere generelle netværk bruger jeg til ”hvordan får jeg fat i….” og ”hvordan håndterer I….” spørgsmål.”

Hvad er din fremtidsdrøm? Hvor er du med Mill & Mortar om 5 år?
”Fremtidsdrømmen er den samme, som den hele tiden har været og er helt klar: Mill & Mortar skal være det foretrukne krydderibrand for den kræsne forbruger – internationalt. Og om fem år, vil Danmark stadig være et stort marked for os, men ikke det største.”

Hvad er dine 3 bedste råd til andre iværksættere?

  1. ”Salg, salg og salg. Hvis du ikke selv er komfortabel med at sælge, er det vildt vigtigt, at du får en salgskompetence ind i dit set-up – fra starten.”
  2. ”Husk at hive dig selv op i helikopteren en gang imellem. Og er du selv for begravet i drift til at gøre det, så sørg for at der er nogen, der sørger for, at det sker.”
  3. ”Tag modgang et skridt ad gangen og del de store skridt op i mange små skridt. Du kan ikke fikse verden i dag, men du kan komme et skridt nærmere.”

Læs mere om Mill & Mortar her