was successfully added to your cart.

Kurv

Læs her, hvordan du kan opnå 8 konkrete fordele ved at være bevidst om din branding i din forretning:

1. GENKENDELSE FOR KUNDERNE
Skil dig ud fra konkurrenterne ved at brande dig klart og tydeligt.

2. LOYALITET FRA KUNDERNE
Kunden kommer tilbage efter mere.

3. GØR DIN MARKEDSFØRING KONSISTENT I SIT UDTRYK.
Et brand som er konsistent i sit udtryk, er lettere at huske og mere effektivt 

4. ØGET “BRAND EQUITY”
Hvert element med brandets udtryk, hjælper til at øge forbrugerens tryghed ved brandet.

5. ØGET TROVÆRDIGHED
Gør at firmaet fremstår som professionelt og seriøst. 

6. TILTRÆKKER TALENT
Når firmaet benytter sig af god branding, er det noget der bliver bemærket 

7. FREMHÆVER VÆRDIERNE TIL FÆLLES MELLEM VIRKSOMHED OG KUNDE
Gør firmaets værdier noget som er tydelige for kunderne at relatere til.

8. ØGER SELVTILLIDEN
Et solidt brand kender sine værdier og det underbygger virksomhedens medarbejderes selvtillid.

Hvorfor skal du investere i et visuelt brand?
At kunne udtrykke dit brand og dets formål er et af de vigtigste elementer i din virksomhed. Et brand uden et tydeligt formål vil ikke tjene din virksomhed i det lange løb, og branding uden et formål vil helt sikkert ikke tiltrække dine drømmekunder, og vil højst sandsynligt skulle redefineres igen og igen.

For dit brand består af mange ting – dit formål, dit budskab, hvad du gør, hvordan du gør det, hvordan du markedsfører det og hvem du gør det til. Din branding er den visuelle identitet, der tjener og afspejler dit formål og budskab. Så før du begynder at arbejde med din branding, eller hvis du ansætter nogen til at gøre det for dig, skal du sørge for at tage lidt tid til at definere dit brand formål og etablere dit brand.

tinas arbejde
Den Digitale Nomade case design af Tina Christoffersen fra Graphiconfetti

Hvad end du er bevidst om hvordan du brander dit firma eller ej, gør du det alligevel. Alt vi gør som repræsentanter for vores forretning, vil sende et signal om den. Alt fra dine kommentarer til opslag på SoMe til din hjemmeside, emballage, marketingkampagner, video, m.m.

Det visuelle udtryk af dit brand er en essentiel del af markedsføringen af din forretning og du bør være bevidst om, hvad et professionelt udtryk gør for den.

Grundlæggende er det at have et skarpt logo, et bevidst farvevalg for dit brand, en skrifttype i tråd med dit udtryk, og valg af billeder med et professionelt look og som er bevidst i sit motiv, et sted at prioritere en seriøs stil for at bygge den bedste base for din virksomhed. Det kaldes grundlaget af virksomhedens visuelle identitet. Ved ikke at have disse dele på plads, vil du kommunikere et uklart budskab og i værste tilfælde sende utroværdige signaler.

En historie fra det virkelige grafikerliv
Vi har spurgt grafiker Tina Christoffersen fra Graphiconfetti om hendes bedste tips og konkrete erfaringer med at skabe den gennemgående røde tråd.

“Mille Bruun Sjøgren er voice over artist i det succesfulde firma Millespeak, men havde fået en god idé til “Den Digitale Nomade”, som er en gren af hendes forretning, der bl.a. udgiver podcasts. Hun ville udvikle t-shirts med eget design og logo på, med appeal til de, som er – og de, som gerne vil være – digitale nomader, for at åbne endnu fleres øjne for denne fleksible måde at leve på. Begrebet er mere aktuelt end nogensinde, og handler om at leve remote med en computer under armen, ude i verden.”

“Jeg skal bruge et fedt design til en t-shirt”, sagde hun begejstret til mig. “Jeg har en masse idéer og ord i hovedet, men jeg skal bruge en god grafiker til at få dem ud!”

tina med kunde

“Det må lige være dig som kan det…”. En del af min research var at dykke ned i det visuelle udtryk for Mille’s forretning og at tale med hende om hendes ønsker, tanker og idéer. For en etableret forretning vil der ofte være defineret et visuelt udtryk, nogle gange med en brand guideline og nogle gange uden, og det afkoder jeg, for at forme det videre i det nye materiale.”

“Hvordan gør du det? Hvordan fanger du, hvad kunderne gerne vil have?” bliver jeg ofte spurgt. Jeg får mange forskellige input og beskrivelser som grafisk designer, men der sker det samme hver gang – min hjerne går straks i gang med at skabe alle mulige billeder af idéer, og jeg får en masse af dem flyvende rundt for mit indre blik. 

“Jeg har et solidt grundlag i filosofien bag corporate branding, altså den måde som etablerede virksomheder er konsekvente og bevidste i deres branding, og som jeg har mange års erfaring med som grafisk designer, ned i mindre skala. Jeg bruger den samme filosofi til at udvikle hvert eneste brand, som jeg får mellem mine hænder, til noget mere. 

“Først skaber jeg mig en god forståelse af virksomhedens identitet og formål, for bedre at kunne designe et unikt og konkret oplæg, der er skræddersyet til den specifkke virksomhed. Derefter går jeg i gang med selve designet og finde det helt rette til formålet. 

“I Mille’s tilfælde blev løsningen bygget op omkring det primære element i designet: en stor fjerprydet vinge. Den både symboliserer at være en fri fugl, moderne hippie og noget kraftfuldt. Jeg fik idéen til den, fordi jeg så Mille som en moderne hippie. En del af Den Digitale Nomades filosofi er at være en fri fugl og have ambitioner for sit liv. At udtrykke statements som f.eks. “#fuckitandtravel”, “#traveldeeper”, “#wearetravellers” er nogle af dem, Den Digitale Nomade brander sig med på sociale medier, og dem tog vi ind som ekstra dele i designet på de endelige t-shirts.

“På den måde byggede vi videre på Mille’s brand, og derefter er flere dele kommet til, bl.a. en bog om det at være digital nomade, hvor designet selvfølgelig er ført videre.

Hvordan kommer du selv i gang med en bevidst branding?
Hvis du også gerne vil i gang med en mere bevidst branding af din forretning, bør du først stille dig selv disse 8 spørgsmål:

  1. Er du klar til at investere din tid og kapital for at tage din virksomhed til næste niveau?
  2. Ønsker du kvaliteten af dit brand skal afspejle kvaliteten af dit arbejde?
  3. Bedømmer dine drømmeklienter (og dig) detaljer og konsistens på tværs af alle platforme og medier?
  4. Hvis du er en ny virksomhed, vil du så gerne kickstarte den i den rigtige retning fra starten?
  5. Har du set vækst i din virksomhed, der ville gøre det relevant at opdatere din visuelle identitet? Og vil dette udvide din rækkevidde endnu mere?
  6. Har du en forståelse for, hvad et professionelt designet brand kan bringe til din virksomhed med hensyn til at tiltrække din drømmekunde, vækste dit publikum og skabe et brand som udtrykker det helt rette?
  7. Har du lyst til at adskille dig selv fra dine konkurrenter og forlange en ordentlig pris for din premium service eller produkt?
  8. Ville det øgede salg af produkter eller pakker i den første måned af dit nye brands lancering, indhente omkostningerne ved at hyre en professionel?

Vil du have flere tips, kan du læse mere her!